ایران با داشتن حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان است.نیروگاه50 کیلووات پایانه مسافربری با توجه به موقعیت جغرافیای ایران و پراکندگی در کشور، لزوم استفاده از انرژی خورشیدی را مورد توجه قرار داده و در این زمینه سرمایه گذاری نموده اند. استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌های برق‌رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دور افتاده در کشور از نظر هزینه، حمل‌ونقل، نگهداری و عوامل مشابه است.

با توجه به استانداردهای بین‌المللی اگر میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از ۳٫۵ کیلووات ساعت در مترمربع (۳۵۰۰ وات/ساعت) باشد استفاده از مدل‌های انرژی خورشیدی نظیر کلکتورهای خورشیدی یا سیستم‌های فتوولتائیک بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است.

در بسیاری از قسمت‌های ایران انرژی تابشی خورشید بسیار بالاتر از این میانگین بین‌المللی است و در برخی از نقاط حتی بالاتر از ۷ تا ۸ کیلو وات ساعت بر مترمربع اندازه‌گیری شده‌است ولی به‌طور متوسط انرژی تابشی خورشید بر سطح سرزمین ایران حدود ۴٫۵ کیلو وات ساعت بر مترمربع است.

پیرو مصوبه هیات محترم وزیران، تصویـب نامـه هیـئت وزیـران بـه شـماره ۷۸۲۵۰/ ت ۵۱۹۰۴ هــ در جلســه مــورخ ۹۵/۰۶/۲۵  مقــرر گردید وزارتخانــه‌هــا، موسسـات و شـرکت‌هـای دولتـی و نهادهـای عمومـی غیـر دولتـی، بانـک‌هـا، شـهرداری‌هـا و … بر اسـاس فهرسـتی کـه وزارت نیـرو تعییـن و اعـلام نموده اســت موظف هستند طــی دو ســال حداقــل ۲۰ درصــد از بــرق مصرفــی سـاختمان‌هـای خـود را از انـرژی هـای تجدیـد پذیـر تامیـن نماینـد

شرکت رهصان با تکیه بر تیم اجرایی توانمند خود در ارائه خدمات مطلوب به انواع متقاضیان دولتی و خصوصی، اقدام به طراحی، نصب و اجرای نیروگاه50 کیلووات پایانه مسافربری مشهد نمود. انرژی تولیدی این نیروگاه، به شبکه داخلی مجموعه مذکور تزریق و موجب کاهش مصرف برق آن مجموعه از شبکه برق شهری می‌گردد.

اطلاعات کلی نیروگاه:

کارفرما پایانه مسافربری
محل احداث مشهد
ظرفیت نامی 50 کیلووات
تاریخ احداث  تابستان 1399
انرژی تولیدی 84 مگاوات ساعت در سال
پنل خورشیدی برند Taban  مونوکریستال تابان
اینورتر خورشیدی برند Sungrow کیلووات 
سازه نیروگاه طراحی و ساخت توسط رهصان به صورت دو ردیفه عمودی

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *