ایران با داشتن حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان است. نیروگاه امام زاده سه زوجی با توجه به موقعیت جغرافیای ایران و پراکندگی در کشور، لزوم استفاده از انرژی خورشیدی را مورد توجه قرار داده و در این زمینه سرمایه گذاری نموده اند. استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌های برق‌رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دور افتاده در کشور از نظر هزینه، حمل‌ونقل، نگهداری و عوامل مشابه است.

با توجه به استانداردهای بین‌المللی اگر میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از ۳٫۵ کیلووات ساعت در مترمربع (۳۵۰۰ وات/ساعت) باشد استفاده از مدل‌های انرژی خورشیدی نظیر کلکتورهای خورشیدی یا سیستم‌های فتوولتائیک بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است.

در بسیاری از قسمت‌های ایران انرژی تابشی خورشید بسیار بالاتر از این میانگین بین‌المللی است و در برخی از نقاط حتی بالاتر از ۷ تا ۸ کیلو وات ساعت بر مترمربع اندازه‌گیری شده‌است ولی به‌طور متوسط انرژی تابشی خورشید بر سطح سرزمین ایران حدود ۴٫۵ کیلو وات ساعت بر مترمربع است.

یکی از روشهای توسعه و احداث نیروگاه های خورشیدی در ایران، سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی و متقاضیان خانگی، صنعتی و تجاری و عقد قرارداد خرید تضمینی 20 ساله با شرکتهای توزیع نیروی برق و سازمان انرژیهای تجدیدپذیر (ساتبا) می باشد. مطابق با این قرارداد، متقاضیان خصوصی که اقدام به نصب سامانه خورشیدی نمایند، میتوانند برق تولیدی خود را با نرخ های خرید تضمینی معین به شرکت توزیع نیروی برق فروخته و درآمدزایی بیست ساله داشته باشند. با توجه به اینکه این قراردادها تضمینی بوده، ریسک آن صفر می باشد.

پیرو مصوبه وزیر محترم نیرو و ابلاغ شرایط خرید تضمینی برق از نیروگاههای خورشیدی کوچک مقیاس مختص مشترکین و متقاضیان دارای انشعاب برق، نیروگاه امام زاده سه زوجی توسط شرکت رهصان طراحی و اجرا گردید. 

اطلاعات کلی نیروگاه:

کارفرما اداره اوقاف- امام زاده سه زوجی
محل احداث  
ظرفیت نامی  
تاریخ احداث بهار 1400
انرژی تولیدی  
پنل خورشیدی برند Taban  مونوکریستال 390 وات
اینورتر خورشیدی  برند اروپایی Fronius
نقش رهصان
ناظر پروژه

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *