صورتحساب-نیروگاه-خورشیدی

آشنایی با صورتحساب نیروگاه خورشیدی انشعابی (خانگی، صنعتی و تجاری)

در این مقاله، روش محاسبه درآمد نیروگاه‌های خورشیدی (صورتحساب نیروگاه خورشیدی) که توسط سرمایه گذاران و متقاضیان خانگی، تجاری و صنعتی احداث میشود با ذکر یک نمونه واقعی در استان خراسان رضوی شرح داده شده است.

صورتحساب نیروگاه خورشیدی

هر کدام از موارد فوق در زیر توضیح داده شده است:

انرژی تولیدی نیروگاه خورشیدی

انرژی تولیدی در سامانه های خورشیدی به عوامل مختلفی همچون ظرفیت آن، شرایط آب و هوایی محل نصب نیروگاه خصوصاً میزان تابش موثر دریافتی و دمای هوا در آن منطقه، نحوه بهره‌برداری از نیروگاه و تلفات داخلی آن وابسته است. مطابق با نقشه انرژی تابشی کشور ایران، مقدار برق تولیدی هر کیلووات پنل خورشیدی در ایران، بسته به موقعیت آن، از 1650 تا 2100 کیلووات ساعت در سال میباشد.

نرخ نهایی خرید تضمینی برق هر دوره

طبق قانون جاری در ایران، کلیه ی انرژی تولیدی نیروگاه­های خورشیدی منصوب توسط مشترکین، طی یک قرارداد تضمینی 20 ساله توسط شرکت توزیع نیروی برق (به نمایندگی از ساتبا) خریداری شده و درآمد هر دوره دو ماهه، با استفاده از صورتحساب نیروگاه خورشیدی برای آن­ها واریز می‌شود. این درآمد، حاصلضرب انرژی تولیدی نیروگاه در نرخ نهایی خرید تضمینی برق در آن دوره است. نرخ نهایی خرید تضمینی برق در هر دوره از صورتحساب، از فرمول فوق بدست می آید.

نرخ پایه خرید تضمینی برق

مطابق با مصوبه وزیر نیرو، نرخ پایه خرید برق در قرارداد درج و هنگام پرداخت به مشترک در صورتحسابِ نیروگاه خورشیدی اعمال می‌شود. مطابق با آخرین مصوبه وزیر محترم نیرو، نرخ خرید برق در سامانه های خورشیدی انشعابی مطابق با جدول زیر است:

مولدهای خورشیدی مختص مشترکین برق تا سقف دو برابر ظرفیت انشعاب

نرخ پایه خرید تضمینی برق

(ریال بر کیلووات ساعت)

با ظرفیت 200 کیلووات و کمتر 12760
با ظرفیت 20 کیلووات و کمتر 14560

ضریب تعدیل

مطابق با آیین نامه اجرایی ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی که توسط هیات محترم وزیران در بهمن ‌ماه سال 1394 به تصویب رسید، نرخ پایه قرارداد خرید برق از نیروگاه‌های غیر دولتی، در زمان پرداخت بر اساس ضریب زیر تعدیل می‌شود:

صورتحساب نیروگاه خورشیدی

ضریب تعدیل وابسته به دو پارامتر تورم ریالی داخلی و همچنین تورم نرخ ارز در طول دوره قرارداد می‌باشد. این ضریب باعث افزایش 20 تا 30 درصدی میانگین درآمد سالانه نیروگاه نسبت به سال قبل می‌شود. از آنجا که ضریب اشاره شده، نوسانات نرخ ارز و تورم داخلی کشور را در بر دارد، افزایش درآمد نیروگاه جهت جبران کاهش ارزش پول ملی از این طریق جبران می­گردد.

ضریب ساخت داخل

مطابق با ماده 6 آیین نامه اجرایی ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف، ضریب تشویقی ساخت داخل، شاخصی است که برخورداری نیروگاه و اجزای آن از دانش فنی، طراحی و ساخت داخل را تعیین و به عنوان ضریب تشویقی موجب افزایش نرخ پایه قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر و پاک در صورتحساب نیروگاه خورشیدی می‌گردد. مطابق با این ضریب، در صورتی­که تجهیزات نیروگاه خورشیدی، ساخت داخل و از دانش فنی و طراحی ایرانی بهره‌مند باشد، نرخ پایه خرید تضمینی برق تا حداکثر 30 درصد قابل افزایش می‌باشد.

نرخ خدمات انتقا

با توجه به اینکه نیروگاه‌های خورشیدی محدود به انشعاب به صورت پراکنده و در ظرفیت‌های کوچک و عمدتاً در محل مصرف برق احداث و راه‌اندازی می‌شوند، موجب کاهش تلفات برق در شبکه سراسری می‌شوند. بدین منظور، مبلغی به عنوان نرخ خدمات انتقال به شبکه توزیع به نرخ خرید تضمینی برق در صورتحساب نیروگاه خورشیدی به عنوان قانون تشویقی افزوده می­گردد. این نرخ در سال جاری (1399) معادل 203 ریال بر کیلووات ساعت است.

ضریب سالانه

مطابق با مصوبه وزیر محترم نیرو، نرخ پایه قرارداد سه بار مشمول ضریب شش دهم (0/6) میشود. در ابتدای سال هشتم، ابتدای سال دوازدهم و ابتدای سال شانزدهم. این ضریب بدلیل کنترل در نقدینگی و امکان ایفای تعهدات مالی وزارت نیرو لحاظ میشود.

4 دیدگاه

  • سلام،،
    آیا واقعا سازمان توزیع نیروی برق مطالبات نیروگاهای خصوصی را به موقع پرداختی میکند؟

  • سلام و عرض ادب.

    هزینه احداث نیروگاه 10 کیلووات خورشیدی، الان چقدره؟
    تفاوت هزینه احداث با پنلهای ایرانی و خارجی چقدره؟
    و سوال اخر اینکه، در صورت استفاده از پنلهای ایرانی، وزارت نیرو، برق تولیدی رو چقدر میخره؟ تفاوتشون در 10 کیلووات چقدر میشه؟

    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *