نیروگاه خورشیدی

نیروگاه خورشیدی


در این مطلب قصد داریم به سوالات متداول در مورد نیروگاه های خورشیدی پاسخ دهیم.

 

  • شرایط اولیه برای احداث نیروگاه خورشیدی چیست؟

برای احداث نیروگاه محدود به انشعاب (زیر 100 کیلووات)، حداقل یک انشعاب برق باید در محل وجود داشته باشد. شما حداکثر به ظرفیت انشعاب برق موجود می توانید نیروگاه خورشیدی احداث کنید. شرط دیگر وجود سند مالکیت زمین یا ساختمان محل احداث است.

 

  • انواع نیروگاه های خورشیدی کدامند؟

نیروگاه های خورشیدی به دو دسته متصل به شبکه  و جدا از شبکه تقسیم بندی می شوند. برای مشاهده جزئیات مربوط به هر کدام می توانید اینجا کلیک کنید.

 

  • در صورت عدم محدودیت در انشعاب برق، بهترین ظرفیت برای احداث نیروگاه کدام است؟

در حقیقت برای نیروگاه­ های خورشیدی با توان­های پایینتر انتخاب توان نصب، بیشتر به بودجه ای که شما برای سرمایه گذاری تخصیص می­ دهید بستگی دارد. هرچند که با افزایش توان نسبت هزینه ها کاهش پیدا می­کند. همچنین لازم به ذکر است که با افزایش ظرفیت­ نیروگاه خورشیدی، نرخ خرید برق تولیدی کاهش پیدا می کند. به عنوان مثال برای نیروگاهی با ظرفیت 20 کیلووات و کمتر، تعرفه خرید برق به ازای هر کیلووات ساعت 8000 ریال و برای ظرفیت 20 تا 100 کیلووات به ازای هر کیلووات ساعت 7000 ریال محاسبه می ­شود.

 

  • فضای مورد نیاز برای احداث نیروگاه خورشیدی چقدر است؟
احداث بر روی زمین:

در مورد نیروگاه هایی که بر روی زمین نصب می شوند به ازای هر کیلووات، شما حداقل به حدود 10 مترمربع فضا نیاز دارید. به عنوان مثال برای یک نیروگاه 10 کیلووات 100 مترمربع زمین مورد نیاز است.

احداث بر روی پشت بام:

در مورد ساختمان­ ها و سایر اماکن نیز این مساله صادق است. البته در مورد احداث نیروگاه بر روی پشت بام ساختمان ها این نکته را باید مد نظر داشت که پنل­ های خورشیدی باید تا حد امکان رو به جنوب نصب شوند. بنابراین در صورت انحراف بیش از حد ساختمان از جهت جنوب ( معمولا بیشتر از 20 درجه) باید فضای بیشتری را برای احداث نیروگاه خورشیدی در نظر گرفت. همچنین پشت بام ساختمان باید استحکام لازم برای تحمل وزن نیروگاه را داشته باشد.

 

  • آیا سرمایه گذاری در حوزه نیروگاه ­های خورشیدی سودآور است؟

مطابق قوانین فعلی تعرفه ­های خرید برق خورشیدی و همچنین با در نظر گرفتن هزینه ­های متعارف احداث، در حال حاضر بازگشت سرمایه در این حوزه در حدود 5 الی 6 سال است. با توجه به قرارداد 20 ساله خرید تضمینی، حدود 14 سال سودآوری پس از بازگشت سرمایه محقق خواهد شد.

با توجه به این مطلب نتیجه ­گیری در مورد سوددهی نیروگاه­ های خورشیدی بستگی به دیدگاه شما دارد. اگر تمایل به یک سرمایه­ گذاری بلند مدت با نرخ سود مناسب (بیشتر از سود بانکی) دارید، سرمایه گذاری در نیروگاه ­های خورشیدی می­ تواند جز بهترین گزینه ­ها باشد. چراکه علاوه بر هزینه­ های نگهداری بسیار پایین و درآمدزایی مطمئن و قطعی، سهم بسزایی در کاهش آلودگی­ های زیست محیطی و تولید انرژی پاک خواهد داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان شرکت رهیافت های هوشمند صدری ایرانیان تماس حاصل نمایید.

شماره تماس 38766343-051

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *