طول عمر نیروگاه خورشیدی چقدر است؟

11 August 2021, Brandenburg, Werneuchen: The EnBW "Weesow-Willmersdorf" solar park in the Barnim district, east of Berlin. The solar park is the largest solar park in Germany and at the same time the first large-scale photovoltaic project without EEG subsidies. The plant has an installed capacity of 187 megawatts. Photo: Patrick Pleul/dpa-Zentralbild/ZB (Photo by Patrick Pleul/picture alliance via Getty Images)


طول عمر نیروگاه خورشیدی چقدر است؟ این سوال جزو مهم ترین و ابتدایی ترین چالش برای سرمایه گذاران این صنعت می باشد . با توجه به اینکه یک نیروگاه خورشیدی از اجزا و بخشهای مختلفی تشکیل شده است. برای بررسی دقیقتر طول عمر یک نیروگاه خورشیدی بایدطول عمر تجهیزات بصورت مستقل بررسی شود. یک نیروگاه خورشیدی آنگرید (متصل به شبکه) به طور کلی شامل بخشهای: پنل خورشیدی، اینورتر خورشیدی، سازه یا استراکچر، سیم و کابل و متعلقات وایرینگ و تجهیزات حفاظتی و تابلو برق می‌باشد.

تجهیزات نیروگاه خورشیدی

طول عمر پنل خورشیدی

صفحاتی از جنس نیمه هادی و سلول های سیلیکون بوده هستند.این سلول هاانرژی تابشی موجود در نور خورشیدی (فوتون) را تبدیل به الکتریسیته و برق می‌کند. بطور کلی طول عمر پنل های خورشیدی 20 تا 30 سال برآورد میشود. البته توجه به استاندارد و کیفیت ساخت این صفحات و اینکه از کدام برند و کمپانی خریداری میشود، در برآورد طول عمر آن موثر است. همچنین بهره برداری صحیح از پنل های خورشیدی از همین ویژه ای برخوردار است. برای مثال جلوگیری از سایه اندازی طولانی مدت و شست و شوی منظم آنها منجر به افزایش عمر خواهد شد.

چندین نمونه پنل خورشیدی

طول عمر اینورتر خورشیدی

اینورتر خورشیدی یک مبدل توان از نوع DC به AC محسوب میشود. توان تولیدی پنلهای خورشیدی از نوع DC بوده که برای استفاده و تزریق به شبکه سراسری بایستی توسط اینورترها به AC تبدیل شود. طبق یک مطالعه در دانشگاه برن، بیش از 50 درصد اینورترهای خورشیدی بررسی  شده تا 15 سال بدون هیچگونه خطایی عملکرد صحیح داشتند.  اینورتر خورشیدی جزو تجهیزات الکترونیکی در یک نیروگاه خورشیدی محسوب می‌شود. طراحی صحیح سیستم و استفاده از تجهیزات حفاظتی مناسب در نیروگاه تاثیر مستقیم بر طول عمر اینورتر می‌گذارد. طبق یک قانون سرانگشتی، اینورترهای خورشیدی در سال 10 ام تا 15 ام طول عمر خود نیاز به یکبار تعمیر یا تعویض خواهند داشت.

طول عمر سازه خورشیدی

سازه یا استراکچر خورشیدی، بعنوان نگهدارنده پنلهای خورشیدی در نیروگاه محسوب میشود. این بخش از نیروگاه بر خلاف اینکه سهم کمتری در هزینه نیروگاه نسبت به پنل و اینورتر دارد، اما از اهمیت بالایی برخوردار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *