ابلاغ دستورالعمل اجرایی استخراج رمز ارز با تامین برق از نیروگاه های تجدیدپذیر

 

استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری در ایران قانونی است. اما باید برای انجام آن از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت شود. از آنجایی که سال های گذشته در فصل تابستان با قطعی برق روبه رو شده ایم، نگرانی‌هایی درخصوص میزان مصرف انرژی، قیمت گذاری آن و… برای شرکت توانیر و مقامات به وجود آمد. بنابراین طرحی دراین خصوص یعنی مجوزهای مصرف برق برای استخراج بیت کوین، مصرف برق، نحوه محاسبه قیمت گذاری آن و… در کمیسیون اصلی یعنی کمیسیون انرژی تدوین شد اما به دلیل وجود ابهاماتی کلیات آن رای نیاورد.

آخرین مصوبه وزارت صنعت و معدن جهت صدور مجوز فعالیت ماینرها

اما در آخرین مصوبه وزارت صمت در خصوص شیوه نامه اجرایی صدور فعالیت استخراج رمز ارز با تامین برق از انرژی های تجدیدپذیر مجوز لازمه صادر و به سازمان های مربوطه ابلاغ گردید. این آیین نامه هم برای اعطای مجوز جدید و هم برای تمدید مجوزهای ابطال شده سابق به کار برده می شود. اهم موارد این شیوه نامه به شرح زیر می باشد:

  • از تاریخ رفع ممنوعیت فعالیت استخراج رمزارز (15 اسفند سال جاری) صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری برای متقاضیان استخراج رمزارز، در صورت تامین برق مورد نیاز از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر با تایید وزارت نیرو (سازمان انرژی تجدیدپذیر و بهره وری انرژی) بلامانع است.
  • برای صدور پروانه بهره برداری نیز بعد از ثبت درخواست متقاضی بر روی سامانه، اجرایی شدن قرارداد تامین برق مورد نیاز از طریق نیروگاه تجدیدپذیر از وزارت نیرو (ساتبا)، استعلام شده و در صورت تایید پروانه بهره برداری با رعایت سایر مقررات صادر می شود.
  • در خصوص جوازهای تاسیسی که قبلاً صادر شده (دارای اعتبار و یا فاقد اعتبار)، صدور پروانه بهره برداری در صورت استعلام سیستمی از وزارت نیرو (ساتبا) و تایید تامین برق مورد نیاز از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر بلامانع است.

تنها چاره استخراج رمز ارز، حرکت بسوی تجدیدپذیرها

مشخص است این شیوه نامه باعث می شود حجم زیادی از ماینرها (استخراج بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری) به سمت استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر حرکت کنند. از 15 اسفندماه 1400 امکان صدور مجوز برای فارم هایی که می خواهند برق خود را از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین نمایند وجود دارد. در این ابلاغیه تاکید شده است که نیروگاه های قبلی تجدیدپذیر هم می‌توانند با عقد قراردادی نسبت به استخراج رمز ارز اقدام نمایند.

 

شرکت رهیافت های هوشمند صدری ایرانیان (رهصان) با تکیه بر دانش متخصصین خود آمادگی طراحی، ارائه راهکارهای مناسب و اجرای سیستم های خورشیدی و ماینر می باشد. برای اطلاعات بیشتر روی لینک کلیک نمایید یا می­توانید با واتس اپ و یا 09120223305  واحد بازرگانی تماس حاصل فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *