نیروگاه خورشیدی

نیروگاه خورشیدی


بازار برق خورشیدی در سال 2018:

در این مطلب به تحلیل و بررسی وضعیت بازار نیروگاه های خورشیدی نصب شده در سال 2018 در جهان می پردازیم.

بازار نیروگاه های خورشیدی در سال 2018 با رشد اندکی در عرصه بین المللی همراه بود. هرچند که همین رشد کم نیز سبب شد شد تا برای اولین بار رکورد افزایش تولید توان  بیش از 100 گیگاوات (آفگرید و آنگرید) ثبت شود. توان تجمعی با افزایش 25 درصدی به حداقل 505 گیگاوات رسیده که این عدد نسبت به توان مجموع 15 گیگاواتی در دهه­ ی میلادی گذشته قابل توجه می باشد.

برخلاف رشد اندک بازار جهانی در سال 2018، بازار انرژی خورشیدی سریعترین رشد در میان انواع فناوری­ های تولید انرژی در بسیاری از کشورها را داشته است. آمار تقاضا برای اجرای پنل های خورشیدی در حال گسترش است. چرا که بازار نیروگاه های خورشیدی یک راه حل مقرون به صرفه و قابل رقابت با سایر بازارهای در حال رشد، بخصوص برای مصارف خانگی، تجاری و همچنین مصارف کاربردی می­باشد.

در سال گذشته میلادی، 11 کشور بیش از یک گیگاوات به ظرفیت نیروگاه خورشیدی خود اضافه کرده­ اند که این عدد بیشتر از سال 2017 (9 کشور) و سال 2016 (7 کشور) می­باشد. در پایان سال 2018 میلادی، حداقل 32 کشور توان تجمعی بیش از یک گیگاوات را در اختیار داشته ­اند.

همچنان در بسیاری از کشورها، مشکلات و چالش­ هایی از جهت قوانین و مقررات و مباحث مالی و بانکی (توجیه پذیری اقتصادی) و منصفانه بودن وضعیت برق خورشیدی وجود دارد. با این حال، انرژی خورشیدی نقش پررنگی در تولید برق در بسیاری از کشورها ایفا می­ کند. در سال 2018 تولید انرژی برق با نیروگاه ­های خورشیدی به حدود 640 تراوات ساعت در سال رسید که معادل 4/2 درصد تولید برق سالیانه در دنیا می باشد

نمودار وضعیت نیروگاه خورشیدی نصب شده
نمودار وضعیت نیروگاه خورشیدی نصب شده

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *